Brāļi Raiti

Brāļi Raiti ir vispazīstamākie aviācijas pionieri un viņi bija pirmie cilvēki, ka izgudroja motorizētus lidaparātus un pirmo lidojumu brāļi veica 1904. gadā, bet jau vairākus gadus pirms šī notikuma brāļi lidināja pūķus un dažādus planierus, lai testētu to izturību, celtspēju un to, kā notiek šādu lidaparātu kontrolēšana. Brāļi pamatā bija riteņu mehāniķi un tāpēc viņiem bija pietiekoši daudz zināšanu, lai radītu vieglus lidaparātus, bet to, ko viņi nezināja, viņi studēja dažādās grāmatās vai arī paši eksperimentu ceļā izgudroja. Lai gan viņi nebija pirmie, kas izveidoja lidmašīnu, tomēr viņi bija pirmie, kas izgudroja metodi, kā stūrēt lidaparātu visās trīs dimensijās, jeb augstumā platumā un garumā un arī bija pirmie, kas izveidoja pirmo lidaparātu ar motorizētu propelleri. Tieši tāpēc arī mēs atceramies tieši viņus un viņu izgudrojumus.

Abi brāļi pēc šī pamata izgudrojuma vēlāk izveidoja uzņēmumu, kurā viņi sākumā cerēja pārdot lidmašīnas, bet tā, kā nebija pietiekoši daudz pircēju, tad viņiem nācās veidot dažādus šovus un vizināt pasažierus, lai radītu interesi par aviāciju un iegūtu sev jaunus klientus. Raitu kompānija apmācīja pilotus un ražoja paši savus lidaparātus, ko atrādīja gan dažādos avio šovos gan arī izmantoja pasažieru pārvadājumiem un vēlāk arī pārdeva militārajām vajadzībām. Raiti, lai gan bija visai ietekmīgi, tomēr nespēja attīstīt aviāciju tajā virzienā, kur viņi vēlējās un ātri vien viņus apsteidza citas komerciālas kompānijas, kas radīja labākas efektīvākas un vieglākas lidmašīnas un tādā veidā arī ieguva sev klientus. Bet tik un tā Raiti vienmēr paliks aviācijas vēsturē, kā pirmie, kas tad izgudroja mūsdienu lidmašīnu, ko mēs mūsdienās izmantojam visdažādākajiem mērķiem sākot no cilvēku līdz kravu pārvadājumiem.
Raitu izgudrotāju dotības radās no tā, ka viņiem bija tiešām liela interese par aviāciju un lidaparātiem un lai gan viņiem nebija daudz naudas, tomēr viņiem tik un tā izdevās izveidot šo pirmo lidaparātu tikai tāpēc, ka viņiem bija gribēšana to izdarīt un apņēmība nemitīgi uzlabot savas zināšanas un prasmes un tas tad arī noveda viņus pie šī pirmā atklājuma. Viņu konkurenti saņēma lielas naudas summas no valdības lai izveidotu šādus lidaparātus, bet Raitu brāļi vienkārši savas kaislības vadīti paši meklēja informāciju testēja un domāja par to, kā pēc iespējas labāk un efektīvāk izveidot šos lidaparātus. Un viņu izgudrojumi bija ne tikai vadības sistēmā bet arī motora dizainā, jo viņu motori jau no paša sākuma tika radīti no alumīnija un arī viņiem nācās pašiem veidot savu propellerus no bērza koka, jo līdz šim, lai gan propelleri tika izmantoti kuģniecībā un citās jomās, tomēr nebija īstas zinātniskas informācijas par to, kā tie darbojas. Un tad Raitu brāļi paši testēja savus propellerus pašu veidotā vēja tunelī līdz viņiem izdevās iegūt pietiekoši lielu efektivitāti, lai tas būtu pietiekami lidaparāta pacelšanai gaisā. Un arī viņu lidmašīnas dizains, kas tika radīts no viegliem materiāliem bija unikāls un ļāva viņiem samazināt lidmašīnas svaru un pacelt šo lidaparātu pirmo reizi gaisā ar motoru, kas tad pašu lidaparātu arī nesa uz priekšu.

Raiti noteikti paliks vēstures grāmatās, kā pirmie aviācijas pionieri un viņu izdoma, kaisle un neatlaidība ir tās lietas, kas tad arī aizsāka moderno aviācijas laikmetu!