Lielākās aviokompānijas

Pasaulē ir daudz un dažādas kompānijas, kas specializējas lidmašīnu ražošanā, bet dažas no tām visai ievērojami izveļas uz citu dona tāpēc arī šodien apskatīsim Top 3 lielākās aviokompānijas:

Boeing
Boing ir pasaules lielāka avio kompānija pēc ikgadējiem ienākumiem, un Boing ražo gan lidmašīnas gan satelītus un arī dažādas drošības tehnoloģijas, ko no kompānijas pasūta ASV valdība. Boing kompānija 2014. gadā apgrozīja 90 miljardus dolāru un ieguva 5.4 miljardus dolāru lielu tīro peļņu, bet uzņēmuma kopējie pamatlīdzekļi ir mērāmi 99 miljardu dolāru apmērā. 2015. gadā Boing kompānija nostrādina vismaz 162 tūkstošus cilvēku, kas tad arī ražo visas kompānijas lidmašīnas un satelītus, kā arī citus objektus, ko kompānija veido.
Šī kompānija tik aizsākta 1916. gadā un to aizsāka Vilijams Boeings, kurš bija kaislīgs aviācijas piekritējs un kurš pēc savas karjeras mēzu izstrādes industrijā nopelnīja tur pietiekoši daudz naudas un ieguva zināšanas par kokmateriāliem, kas tad arī viņam palīdzēja izveidot pirmās komerciālās Boeing lidmašīnas, kas bija veidotas no bērza un pamatā bija laivas ar spārniem, kas pacēlās un nosēdās ūdenī. Vilijams Boeings savu aviokompāniju aizsāka tikai 12 gadus pēc slavenā brāļu raitu aviācijas pionierijas izgudrojuma un motorizēto lidmašīnu atklāšanas. Un, kompānija tika sākumā izveidota pēc tam, kad Boeings pēc iegādāšanās nejauši saplēsa savu pirmo lidmašīnu un gribēdams iegūt rezerves daļas uzzināja, ka tās būs jāgaida vairākus mēnešus, kad viņš arī nolēma, ka viņam ātrāk būs izveidot savu lidmašīnu nevis gaidīt to no kāda cita. Jau kompānijas sākumā Boeing kompānija sadarbojās ar ASV valdību, kā aizsardzības kontraktors un tādā veidā tad arī Boeingam izdevās iegūt pietiekoši lielu kapitālu lai varētu veidot aizvien jaunas un jaunas lidmašīnas, bet pēc pirmā pasaules kara aviācijas industrijā iestājās pagrimums, jo karā izmantotās lidmašīnas pēkšņi bija pieejamas komerciāliem lidojumiem un pieprasījums pēc jaunām lidmašīnām sabruka. Bet Boeingam izdevās izdzīvot un pamazām audzēt savu uzņēmumu un līdz pat 1934. gadam, kad Boing grupa tika sadalīta dažādās kompānijās pēc tam, kas ASV valdība uzskatīja, ka tā iesaistās monopolistiskos darījumos, Boings vadīja savu uzņēmumu. Un tikai pēc šī gada tad viņš aizvien vairāk sāka atpūsties un mazāk strādāt, bet viņa kompānijas vadība tika uzticēta citiem cilvēkiem, kas to lēnām audzēja bez ievērojamiem panākumiem. Un tikai līdz ar otrā pasaules kara sākumu Boeing kompānijai izdevās iegūt tās tagadējo slavu un varenību un pēc otrā pasaules kara kompānija tiešām sāka atsperties ražojot aizvien jauna un labākas komerciālās lidmašīnas. Un pēdējos gados Boeing 747 un 737 lidmašīnas ir galvenie darba zirgi lielākajām aviokompānijām un Boeing uzņēmumam ir izdevies nopārdot vairākus tūkstošus šādu lidmašīnu, un ņemot vērā, ka katra lidmašīna maksā vairākus simtus miljonu, tad varat iedomāties, kāds ir uzņēmuma apgrozījums.

Boeing noteikti, ka ir viens no lielākajiem lidmašīnu ražotājiem un šīs kompānijas inovācijas un nemitīgā tieksme uz aizvien jauniem sasniegumiem tad arī ir padarījušas Boing par pasaules līderi lidmašīnu ražošanā.

Airbus
Airbus ir pasaulē otrs lielākais lidaparātu ražotājs ar ikgadējo apgrozījumu vairāk kā 74 miljardi ASV dolāru, kas noteikti ir mazāk, kā Boeing 90 miljardi, bet tik un tā ir visai iespaidīgs skaitlis. Airbus kompānija ir veidota starp Eiropas lielākajām valstīm, jeb Vāciju, Lielbritāniju un Franciju un tā nostrādina 63 tūkstošus darbinieku pārsvarā šajās trīs valstīs, un galvenais uzņēmuma produkts ir Airbus pasažieru lidmašīnas tādas, kā A320 un A380, kuru ražošanā tad arī kompānija specializējas. Airbus uzņēmums tika izveidots 1970. gadā, kad Eiropas lielākie lidmašīnu ražotāji no Vācijas, Lielbritānijas un Francijas atsaucoties uz Boeing monopolu lielo pasažieru lidmašīnu tirgū sāka kalt plānus ienākšanai šajā tirgū. Un nākamo vairāk kā 40 gadu laikā Airbus ir izdevies panākt Boeing un apsteigt visas citas kompānijas, kuras ražo lielās lidmasīnas. Airbus pamatā lielāka peļņa nāk tieši no A320, A330 un A300 modeļiem, kur attiecīgi A320 ir kompānijas visizplatītākais modelis ar vairāk kā 600 pārdotajiem modeļiem no kuriem vēl jo projām darbojās vismaz 6500 dažādu lidmašīnu. Airbus ar šo A320 modeli ir izdevies iekarot lielu daļu no globālā lidaparātu tirgus un tieši zemāko cenu un lielākā pasažieru skaita daudzuma ziņā tad arī Airbus ir pārāk par citām kompānijām. Un palīdz aŗi tas, ka A380 ir lielākā pasažieru lidmašīna pasaulē ar diviem stāviem un līdz pat 800 cilvēku sēdvietām, ja visas lidmašīnas sēdvietas tiek izvietotas ekonomiskajā klasē, bet līdz 500 sēdvietām 3 klašu sēdvietu konfigurācijā. Airbus uzņēmumam nav tik dziļa vēsture, kā Boeing, bet šo 40 gadu laikā kompānijai ir izdevies iekarot lielu tirgus daļu un ar naudu, ko uzņēmumam izdodas nopelnīt tad tas arī ir spējis attīstīt aizvien jaunus un jaunus projektus, kas tad arī nākotnē varētu tikt izmantoti, kā galvenie lidaparāti komerciālajiem lidojumiem.

Lockheed Martin
Lockheed Martin ir vēl viena super kompānija, kuras ikgadējais apgrozījums ir mērāms līdz pat 45 miljardiem dolāru, bet tīrā peļņa aptuveni 3 miljardu dolāru apmērā. Kopējā Lockheed Martin kompānija radās pēc divu industrijas milžu Lockheed un Martin apvienošanās kas vija viena no lielākajām apvienošanām aviācijas un aizsardzības kompāniju vēsturē un tika novērtēta līdz pat 10 miljardu dolāru vērtībā. Šī jaunā Lockheed Martin kompānija darbojas dažādās jomās sākot no lidmašīnu ražošanas un drošības sistēmu veidošanas līdz pat informācijas tehnoloģiju izstrādāšanai un raķešu ražošanai. Bet šodien tad vairāk mums interesē tieši Lockheed Martin kompānijas aviācijas daļa, kas saucas Lockheed Martiv Aeronautics un ir viena no galvenajām apakšvienībām lielajam uzņēmumam. Šī aeronautikas apakšvienība veido dažādas lidmāšinas un lidaparātus sākot no komerciāliem kravas pārvadājumu lidaparātiem līdz pat ASV valdības F sērijas iznīcinātāj lidmašīnām, kuras tad arī tiek izmantotas, kā galvenie kaujas ieroči ASV aviācijas divīzijā. Pēdējais projekts, pie kā strādā Lockheed Martin sadarbojoties ar Boeing ir 200 miljardu vērts darījums ar ASV valdību par vismaz 3000 kaujas lidmašīnu F-35 ražošanu, kas būs ASV galvenie aizsardzības ieroči gan uz zemes gan virs ūdens un Lockheed Martin kompānija tad arī gan izstrādā gan arī ražo šīs lidmašīnas un kopējā šo lidaparātu izstrāde, ražošana un apkalpošana tiek lēsta, ka izmaksās pat līdz 1.3 triljoniem dolāru, kas ir pasaulē visdārgākā militāro ieroču programma un vidēji viena lidaparāta cena būs pat līdz 100 miljoniem dolāru pat tad, kad šīs programma darbosies pilnā spēkā.

Lockheed Martin kompānija pamatā nodarbojas tieši ar kaujas lidaparātu veidošanu un tāpēc šī kompānija neiesaistās komerciālajā aviācijā, bet pēdējā laikā uzņēmuma dizaina un jauno projektu komanda ir parādījusi dažādus koncepta projektus nākotnes virsskaņas lidaparātiem ko varētu izmantot komerciāliem mērķiem.