Pirmais lidaparāts

1903. un 1904. gadi bija tie, kad dažādi izgudrotāji strādāja pie pirmajām lidojošajām mašīnām un visslavenākie no tiem ir tieši Brāļi Raiti, kas tad arī ir iegājuši vēsturē, kā pirmā motorizētā lidaparāta izgudrotāji. Bet, iespējams, ka patiesībā pirmais lidaparāts tika izgudrots jau vairākus mēnešus pirms brāļiem Raitiem un to izdarīja Ričards Vilijams Pīrss, kurš bija izgudrotājs un tieši tāpat, kā brāļi Raiti viņš darbojās gan ar velosipēdiem un arī veidoja savu dzinējus, kas radīja ļoti unikālu iemaņu loku, kas varēja tikt izmantots sava lidaparāta veidošanā. Daudzi vēsturnieki uzskata, ka 1903. gada martā, kas ir 9 mēnešus pirms brāļu Raitu slavenā pirmā motorizētā lidojuma ar viņu izgudroto lidaparātu.

Ričards Pīrss bija kluss un noslēgts izgudrotājs, kas par spīti saviem atklājumiem tos nemēģināja popularizēt un pat pēc tam, kad cilvēki bija redzējuši viņa lidošanas mēģinājumus, viņš negribēdams uzsākt debates par to, kurš tad bija pirmais, kurš izgudroja motorizētos lidaparātus noliedza visu un teica, ka viņš neesot mēģinājis neko praktisku līdz pat 1904. gadam un tā, kā brāļi Raiti 1904. gadā veica savu vēsturisko lidojumu, tad arī Pīrsa vārds pamatā tiek aizmirsts.

Pamatā Pīrss netiek ierakstīts vēstures grāmatās tāpēc, ka, lai gan ir iespējams, ka viņš bija pirmais, kas izgudroja motorizēto lidaparātu, tomēr viņš ar šo izgudrojumu neveica nekādus tālākus eksperimentus un neveidoja komerciālas lidmašīnas, kā to darīja brāļi Raiti ar saviem izgudrojumiem. Ja Ričards būtu savu izgudrojumu mēģinājis komercializācija un veidojis nopietnus lidaparātus ar ko būtu iespējams lidot arī citiem cilvēkiem, tad, iespējams, vēsture būtu veidojusies savādāka, nekā tā ir pašlaik.

ricards pirssPīrss savā darbnīcā veidoja dažādus izgudrojumus sākot no velosipēdu riepām, kas pašas braucot piepumpējas gan arī šīs lidojošās mašīnas, un viņa lidaparāti apbrīnojami atgādina daudz vairām mūsdienu lidaparātus nekā brāļu raitu lidmašīnas, jo šiem Ričarda lidaparātiem propelleris bija priekšā un bija tikai viena spārnu sleja nevis divas, kā arī stūrēšanas mehānisms bija novietots lidaparāta aizmugurē padarot to daudz vieglāk kontrolējamu. Pirss pats ar’veidoja pirmo dzinēju savam lidaparātam un viņam izdevās izveidot 15 zirgspēku dzinēju, ar ko būtu teorētiski jāpietiek, lai izdotos pacelties gaisā vienam cilvēkam ar ļoti vieglu lidaparātu. Šis viņa dzinējs tika atrasts pēc tam netālu esošajā izgāztuvē un pašlaik tiek glabāts muzejā, kā artefakts no pirmajiem lidošanas mēģinājumiem.

Lai gan, iesējams, Pīrss arī bija pirmais, kuram izdevās izveidot motorizētu lidaparātu, tomēr vismaz viņa dzīves laikā viņš par to nesaņēma nekādu atzinību un jo ilgāks laiks ir pagājis, jo grūtāk ir noteikt, vai tā patiešām notika vai nenotika un tāpēc, ka brāļi Raiti savu izgudrojumu popularizēja un centās izveidot lidaparātu, ko pārdot investoriem un kurā vizināt citus cilvēkus, tad viņi arī tiek atzīti, kā aviācijas pirmie pionieri un bez viņu snieguma noteikti, ka mūsdienu lidaparātu nozare nebūtu tik tālu attīstīta, cik tā ir šobrīd.